Aprender A Enseñar Español Como Lengua Extranjera Reflexión Acerca De Una Experiencia Pedagógica En La Usta – Tunja
Main Article Content
Abstract
This article is the result of a pedagogical reflection based on the academic experience developed in the orientation of the Didactics of teaching Spanish as a foreign language in the Diploma in teaching Spanish as a foreign language, to a group of students from the University of Santo Tomás -Tunja. The course was offered virtually and with a total of 100 hours in conjunction with the subjects of Linguistics of Spanish and Culture and Design of Materials, as part of the Diploma in ELE. The three subjects together provided the basic epistemological knowledge and methodological guidelines to strengthen Spanish language teaching skills. To unlearn to learn to teach the Spanish language is to understand that it is not enough to speak the language; it is essential to prepare oneself to face this challenge.
Article Details
How to Cite
Guevara Hurtado, N. (2025). Aprender A Enseñar Español Como Lengua Extranjera Reflexión Acerca De Una Experiencia Pedagógica En La Usta – Tunja. Shimmering Words: Research and Pedagogy E-Journal, 15(1), 82-93. Retrieved from http://revistas.santototunja.edu.co/index.php/shimmering/article/view/3266
Section
Articles
References
Barroso, C. (2005). Las pautas de una clase de ELE. Toledo: FIAPE Congreso Internacional. Español lengua del Futuro.
De Majo, O. (2008). Organización de una clase de español para extranjeros: los materiales didácticos. Universidad de El Salvador. Signos ELE.
Garau, G. (2017). La clase ELE en seis pasos: propuesta de un modelo didáctico alternativo e innovador. . Universidad Nacional de Cuyo. Signos ELE.
Gros Salvat, B. (2018). La evolución del e-learning: Del aula virtual a la red. From Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), pp. 69-82.: https://www.redalyc.org/journal/3314/331455826005/331455826005.pdf
Huidobro, José Manuel. Origen y Evolución del Castellano , Recuperado de https://www.acta.es/medios/articulos/comunicacion_e_informacion/031083.pdf . ACTA. Asociación de Autores Científicos - Técnicos y Académicos, pp. 85-91.
Instituto Cervantes. (1994). Plan curricular del Instituto Cervantes. Madrid: Instituto Cervantes.
_______ (2023). Español Lengua Viva, Informe 2023. From Centro Virtual Cervantes: https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_23/informes_ic/p01.htm
________ (2024). El español: lengua para el mundo 2024. 20 claves del español en el mundo. From Centro Virtual Cervantes.
Mayor, J. (1994). La adquisición de una segunda lengua. From Centro Virtual Cervantes: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/04/04_0021.pdf
Moreno García, C. (2004). La enseñanza de español como lengua extranjera en contexto escolar. Catarata.
Rizo Rodríguez, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. From Revista Multi-Ensayos. Vol 6. No. 12: https://www.camjol.info/index.php/multiensayos/article/view/10117/11795
De Majo, O. (2008). Organización de una clase de español para extranjeros: los materiales didácticos. Universidad de El Salvador. Signos ELE.
Garau, G. (2017). La clase ELE en seis pasos: propuesta de un modelo didáctico alternativo e innovador. . Universidad Nacional de Cuyo. Signos ELE.
Gros Salvat, B. (2018). La evolución del e-learning: Del aula virtual a la red. From Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), pp. 69-82.: https://www.redalyc.org/journal/3314/331455826005/331455826005.pdf
Huidobro, José Manuel. Origen y Evolución del Castellano , Recuperado de https://www.acta.es/medios/articulos/comunicacion_e_informacion/031083.pdf . ACTA. Asociación de Autores Científicos - Técnicos y Académicos, pp. 85-91.
Instituto Cervantes. (1994). Plan curricular del Instituto Cervantes. Madrid: Instituto Cervantes.
_______ (2023). Español Lengua Viva, Informe 2023. From Centro Virtual Cervantes: https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_23/informes_ic/p01.htm
________ (2024). El español: lengua para el mundo 2024. 20 claves del español en el mundo. From Centro Virtual Cervantes.
Mayor, J. (1994). La adquisición de una segunda lengua. From Centro Virtual Cervantes: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/04/04_0021.pdf
Moreno García, C. (2004). La enseñanza de español como lengua extranjera en contexto escolar. Catarata.
Rizo Rodríguez, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. From Revista Multi-Ensayos. Vol 6. No. 12: https://www.camjol.info/index.php/multiensayos/article/view/10117/11795